9 zasad racjonalnego żywienia

Tu znajdziesz informacje co może pomóc,a co zaszkodzić z pokarmów.

9 zasad racjonalnego żywienia

Postprzez Margaret74 » Cz lip 08, 2010 09:07

Podstawowe zalecenia żywieniowe dla ludności w Polsce zostały opracowane w roku 1998 przez Komitet Żywienia człowieka PAN, Instytut Żywności i Żywienia i Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych. Są one następujące:

1. Jedz regularnie co najmniej 3 posiłki dziennie, każdy dzień rozpoczynając od śniadania.

2. Twoje codzienne pożywienie powinno zawierać różnorodną żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

3. Spożywaj codziennie produkty zbożowe oraz warzywa i owoce. Warzywa najlepiej jeść na surowo lub krótko gotując.

4. Dwa, a najlepiej trzy raz dziennie spożywaj mleko, biały ser lub jogurty bądź kefiry o obniżonej zawartości tłuszczu.

5. Mięso i jego przetwory jedz w ilościach umiarkowanych dwa lub trzy razy w tygodniu. Wybieraj mięso chude. W pozostałe dni jedz dania z ryb i roślin strączkowych.

6. Ograniczaj ilość spożywanego tłuszczu. Do przyrządzania potraw tłuszcze zwierzęce zastępuj olejami lub oliwą z oliwek.

7. Ograniczaj spożycie soli kuchennej. Jedna płaska łyżeczka soli kuchennej dziennie dodawana do potraw powinna Ci wystarczyć. Nie dosalaj.

8. Zachowaj umiar w jedzeniu cukru i słodyczy. Zamiast słodyczy, jedz więcej owoców i warzyw.

9. Bądź aktywny ruchowo. Pomoże ci to utracić nadmiar dostarczonej z pożywieniem energii (kalorii). Pamiętaj, że ruch może często zastępować lekarstwo, a żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.

http://www.dietetyka.fora.pl/dietetyka- ... ia,40.html
Avatar użytkownika
Margaret74
 

Postprzez » Cz lip 08, 2010 09:07

 

Re: 9 ZASAD RACJONALNEGO ŻYWIENIA

Postprzez Margaret74 » Wt sty 17, 2012 17:19

7. Ograniczaj spożycie soli kuchennej. Jedna płaska łyżeczka soli kuchennej dziennie dodawana do potraw powinna Ci wystarczyć. Nie dosalaj.


Jak zdrowo solić?

Każdy kto jest zdrowy solić może do woli, a jedynie ten kto ma kardiologiczne problemy powinien się ograniczać.

Od pewnego czasu trwa dyskusja wśród naukowców, czy straszenie nadmiarem soli w diecie ma rzeczywiste podstawy naukowe. Ostatnio do tej dyskusji dołączyli się i polscy kardiolodzy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wniosek z ich badań płynie prosty – solić można ile się chce, ale to zalecenie dotyczy całkowicie zdrowych ludzi. W ciągu wieloletniej obserwacji u tych osób, nie stwierdzono ani dodatkowych zmian w układzie sercowo-naczyniowym, ani nie zwiększyło się ryzyko chorób związanych z nadciśnieniem. Badanie przeprowadzone w Polsce nie było jedynym, które burzy utarty od lat pogląd na temat „białej śmierci”.

Zapotrzebowanie na sól jest sterowane przez mózg. Sód utrzymuje bowiem w równowadze płyny ustrojowe, wspiera transmisję bodźców nerwowych, reguluje aktywność mięśni. Dlatego można się wpędzić w kłopoty, jeśli się nadmiernie soli unika. Sygnały płynące z mózgu w naturalny sposób regulują optymalny poziom jej konsumpcji i nie ma potrzeby, aby w tę równowagę ingerować. To mózg określa, ile potrzebujemy sodu, aby nerki, serce i inne organy sprawnie funkcjonowały. Groźny może być nieprzemyślany wegetarianizm, a nawet picie zbyt dużej ilości wody. Prawdziwe niebezpieczeństwo wiąże się jednak z zażywaniem leków moczopędnych, bo wówczas faktycznie nerki mogą się wyzbyć zbyt dużej ilości sodu.

Zmniejszenie ilości spożywanej soli o 1-2 g dziennie faktycznie obniża ciśnienie tętnicze, ale przede wszystkim u osób cierpiących na nadciśnienie. W świetle tych badań także twierdzenie o wyższości soli morskiej, czy himalskiej nad zwykłą stołową, traci rację bytu.

ŹRÓDŁO

Hmm,co ty na to Ibizo? :)
Avatar użytkownika
Margaret74
 

Re: 9 zasad racjonalnego żywienia

Postprzez vittinka » Wt sie 28, 2018 13:43

Jeśli chodzi o sól to jeszcze jest kwestia sporna która jest najlepsza. Czy taka jodowana jest ok czy trzeba wybierać bardziej ekologiczną, a niekiedy też i bardziej egzotyczną sól.

W tych zaleceniach jest tez żeby jeść nabiał nawet 3 razy dziennie, a teraz chyba też już naukowcy się kłócą, ze nabiał dla dorosłego człowieka wcale nie jest taki zdrowy i że lepiej go ograniczyć...

Mam wrażenie, że teraz z roku na rok tego typu zalecenia się zmieniają i czasami trudno za nimi nadążyć...
vittinka
autostopowicz
autostopowicz
 
Posty: 5
Dołączył(a): Cz sie 09, 2018 12:40

Postprzez » Wt sie 28, 2018 13:43

 


Powrót do Dietetyka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość